الموجة العلمية دي سلسلة Posts ناوي ان شاء الله أكتب فيها عن اللي قريته  شوية بشكل عام و سطحي و شوية بشكل خاص و تفصيلي لكن مش بأسلوب علمي. ليه مش بأسلوب علمي؟ لأني أقتنعت بالأسلوب اللي اتبعه الكاتب أنيس منصور في كتابه (الوجودية) لما بَعد عن المصطلحات الفلسفية عشان يقرب الموضوع للقارئ قدر ما استطاع.

ليه الموجة العلمية؟
لأن اللي بيحصل دلوقتي هو انجراف العالم جملة و تفصيلاً الي ماهية العلم. بدون شك دي نقطة ايجابية و لكن غير مطلقة الايجابية. أينعم السعي وراء العلم شئ جميل، كذلك الشغف بيه، و لكن الغرض من السعي ده هو اللي بيفرق و بيفرّق ما بين شخص و التاني؛ في اللي بيسعى وراء العلم من أجل العلم، وفي اللي بيسعى وراء العلم من أجل التعليم، و غيرهم من الناس اللي تشوفهم تقول ربنا يزيدهم علماً. بعدين تسيب مسافة كده عشان اللي جاي بعد كده كله عبارة عن عالم موهومة بالعلم- فاكرة نفصها عارفة الليلة ماشية ازاي – او كل غرضها من العلم التباهي بيه أو بحث كاذب تافه  وراء علم لاثبات ذات زائفة مالهاش قيمة لو مقعدتش تهري في مواضيع الساعة. مثال بسيط، اسأل نفسك كده كام واحد الفترة اللي فاتت سمعته بيفتي في الgravitational waves . نعمل ايه طب؟ البحث يبقى وراء تعلم مش علم. العلم موجود، انما كام واحد متعلم؟

العيب مش في انك متعرفش، و لا في انك تفضل مش عارف، العيب في انك تسيئ استخدام العلم.

فلفسة العلم مش موضوع دارج أوي ففي الفترة الجاية ح أحاول أتكلم عنها أكتر و ح أحط الreferences اللي قريت منها أو course أو كتاب أو Video.  كذلك فلسفة الوجودية و كذا موضوع تانيين.

العلم قيمته بتعلى مع الزمن. مش شرط بالقراءة و لكن في وسائل كتير سواء courses على الnet أو youtube أو غيره. الموضوع مبقاش محو أمية بس، احنا محتاجين نغبر فلسفتنا.

أنا مش شخص تربوي، أنا بس بحب أقرأ.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s